اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| میزگرد داوطلبان دکتری 1400؛ کنکور ما را هم بخاطر کرونا تعویق کنید

تعدادی از داوطبان کنکور دکتری‌1400 با حضور در خبرگزاری فارس خواستار تعویق آزمون تا اردیبهشت‌ماه و گذر از موج چهارم کرونا در کشور خصوصا در خوزستان شدند.

فارس‌من| میزگرد داوطلبان دکتری 1400؛ کنکور ما را هم بخاطر کرونا تعویق کنید

گروه فارس من-مریم ناظم‌پور: یکسال از تولد نامیمون کرونا می‌گذرد، ویروسی که خیلی سریع نه تنها بر جان مردم بلکه کل فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرارداد. بزرگترین و منظم‌ترین اجتماعات را به یکباره تعطیل کرد و به آن رنگ و شکل دیگری داد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و جای آن را آموزش آنلاین گرفت. در پی آن تمام نشست‌ها، سمینارها و جشنواره‌ها تعطیل شد و امتحانات‌ و آزمون‌ها زمان منظم برگزاری خود را از دست دادند و کنکور با تعلیق‌های مکرر همراه شد.

 

امیدها این است که با تزریق واکسن مردم همه به زندگی عادی بازگشته و مراسم‌ها و مجامع به روال عادی خود برگردند، اما هنوز چند ماهی تا آن زمان فاصله داریم. حال با فرا رسیدن سال نو باز کمتر از دوهفته تا برگزاری آزمون دکتری که پس از کنکور سراسری و ارشد بزرگترین‌ آزمون کشور است، فاصله داریم، اما با نزدیک شدن به زمان آزمون با شکل جدیدی از این ویروس آن‌هم از نوع انگلیسی روبه‌رو شده‌ایم. میزان شیوع این نوع بیشتر است و سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند، به گفته پزشکان میزان کشندگی آن نیز بیشتر است.

 

در نفس‌های آخر ویروس کرونا در کشور و با شروع کرونای انگلیسی در استان‌های جنوبی خصوصا خوزستان که بسیاری از شهر‌هایش‌ را با قرنطینه روبه‌رو کرده زنگ خطر را برای داوطلبان دکتری ۱۴۰۰ با این ترس که کرونای انگلیسی جوانان را بیش از سنین دیگر درگیر می‌کند، زده‌شده است. حال زمان زیادی تا برگزاری این کنکور نمانده و هنوز مسئولان تصمیمی برای تغییر زمان برگزاری آن نگرفته‌اند و اعلام‌کرده‌اند که آزمون دکتری در زمان تعیین شده، بدون تغییر برگزار می‌‌شود.

 

جمع کثیری از مخاطبان «فارس من» هم طی ثبت سوژه‌ها‌‌ی متعددی با عنوان«درخواست انتقال آزمون دکتری به اردیبهشت ۱۴۰۰» خواهان تعویق آن شده‌اند اما به گفته مخاطبان فارس سازمان سنجش اعلام کرده هنوز درخواستی برای ما مبنی بر تعویق کنکور دکتری۱۴۰۰ از سوی داوطلبان ارسال نشده‌است.

 

 

به این بهانه «فارس من» صدای مردم و مخاطبان خبرگزاری فارس اقدام به برگزاری میزگردی با حضور آلما سپهرنیا کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، «حمیدرضا لطفی» کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و اکرم احمدی فوق لیسانس برنامه‌ریزی درسی و معلم از داوطلبان دکتری ۱۴۰۰ انجام داد. مشروح این میزگرد بدین شرح است:

 

فارس من: برگزاری آزمون دکتری چه تبعاتی دارد؟

سپهرنیا: بررسی برگزاری کنکور از دو منظر دینی و عدالت اجتماعی اگر خیلی راحت بخوایم صحبت کنیم، مسئله برگزاری کنکور با جان داوطلبان و خانواده‌هایشان سر و کار دارد.

با توجه به آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده که در مورد هم عرض بودن جان یک انسان با جان همه انسانها صحبت می‌کند، در دین ما امنیت جانی واجب است. ما توی یک نظام سرمایه‌داری زندگی نمی کنیم که ارزش جان آدم‌ها را منافع مالی افراد تعیین کند. در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و ارزش جان افراد از هر دسته بندی و خون و نژاد و فرقه ، محترم شمرده شده و ما داوطلبان انتظار داریم برابر با همین تعالیم با ما رفتار شود. 

همان‌طور که آزمون دستیاری پزشکی و آزمون نظام مهندسی بخاطر وضعیت کرونا به سال ۱۴۰۰ موکول شده، چه تفاوتی بین داوطلبان آزمون دکتری وزارت علوم با داوطلبان آزمون‌های مذکور در ابتلا به کرونا وجود داره؟ آیا ویروس کرونا در مبتلا کردن داوطلبان آزمون‌های مختلف رفتار متفاوتی دارد؟  

اینجا بحث بر سر برگزاری یا عدم برگزاری این آزمون است نه شرکت کردن یا نکردن عده ای از داوطلبان ، چون سال گذشته دیدیم که مسئولین برگزاری آزمون در کمال خونسردی گفته بودند که آزمون اجباری نیست و اگر نمی‌خواهید شرکت نکنید.

 

فارس من:دغدغه‌های شما برای برگزاری آزمون دکتری در اسفندماه چیست؟

سپهرنیا: امسال داوطلب کنکور دکتری هستم، اما با بحرانی شدن اوضاع کرونا درخواست داریم که این آزمون برای مدتی به تعویق بیفتد. امروز ما نماینده چندین هزار داوطلبی هستیم که قرار است کنکور دکتری را امتحان دهند. همه در جریانید که با موج جدید کرونا، آن هم از نوع انگلیسی بسیاری از داوطلبان دچار استرس شده‌اند و ترس از این که خود و یا خانواده‌شان درگیر این ویروس شوند در دوراهی شرکت در آزمون دکتری قرار دارند. همه در جریانیم که این ویروس در استان‌های خوزستان و جنوبی کشور به صورت گسترده‌ای جوانان را درگیر کرده است.

 

فارس من: شما عضو گروه داوطلبان کنکور دکتری هستید؟ آیا با همه در ارتباط هستید، آیا در این گروه داوطلبان استان‌های درگیر این بیماری نیز قرار دارند؟

سپهرنیا: بله، ما اعضای گروه‌هایی هستیم که بیش از هزار نفر در آن عضو هستند و همه متفق‌القول خواستار تعویق برگزاری آزمون دکتری هستند. خصوصا بچه‌های استان خوزستان و شهر اهواز.

فارس من: چرا فکر می‌کنید آزمون باید به تعویق بیفتد؟

احمدی: من فوق لیسانس برنامه‌ریزی درسی و معلم هستم. ما با آزمون‌های دانش‌آموزان نیز مشکل داریم چه برسد به آزمونی که چندین هزار داوطلب قرار است در آن شرکت کنند. با این وضعیت کرونا اگر کمی این آزمون را به تأخیر بیندازند مطمئنیم شرایط بهتر می‌شود. سال گذشته آزمون در مرداد ماه برگزار شد و تا شهریور نیز نتایج آن مشخص شد. پس می‌توان این آزمون را نیز به تأخیر انداخت. شرکت‌کنندگان این آزمون جوانان هستند و این کرونای انگلیسی بیشتر آنها را درگیر می‌کند. چطور مطمئن باشیم آزمون برگزار می‌شود و جوانان و خانواده‌‌هایشان درگیر این ویروس نمی‌شوند؟

 

فارس من: چرا شرایط اسفند ماه را برای آزمون با اردیبهشت مقایسه می‌کنید؟

سپهرنیا: وقتی مسئولین برگزاری آزمون ، پیشنهادات مبنی بر برگزاری آزمون در بهار ۱۴۰۰ را قبول نمی‌کنند باید این سوال پرسیده شود که مگر در بهار ۱۴۰۰ احتمال دارد چه اتفاقی بیفتد که حاضر شده‌اید داوطلبان در این شرایط خطرناک، در فضاهای سر بسته آزمون دهند؟ وقتی وزیر بهداشت و اعضای ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردند که با آغاز واکسیناسیون ، تا بهار سال آینده حداقل ۷۰ درصد گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه می‌شوند و سطح ایمنی عمومی کشور بالا می‌رود و احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا می‌کند، آیا مسئولین برگزار کننده کنکور چیزی خلاف این گفته‌ها را ملاک عمل خودشان قرار داده‌اند؟

 

آیا اطلاعاتشان به غیر از ستاد ملی کرونا است؟ همان‌طور که آزمون دکتری در سال‌های گذشته در بهار برگزار می‌شد، این نشان دهنده آن است که کل فرایند پذیرش دانشجو دکتری، از آزمون تا اعلام نتیجه، حداکثر ۴ تا ۵ ماه زمان نیاز دارد، حالا این همه اصرار به برگزاری آزمون در اسفند ماه با توجه به وضعیت کشور، چه دلیلی دارد؟ حتی سال گذشته، این فرایند در کمتر از ۴ ماه انجام شد، از دهه دوم مرداد تا دهه اول آبان‌ماه طول کشید.

 

فارس من: آیا مطمئنید با تأخیر آزمون اوضاع کرونا بهتر می‌شود؟

لطفی: بله، بله، حتماً. چون واکسیناسیون شروع شده و گروه‌های پرخطر این واکسن را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هوا هم گرم‌تر می‌شود و می‌توان در و پنجره‌ها را باز گذاشت. ولی الان چطور امکان دارد استان‌های سردسیری مثل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان پنجره‌ها را باز بگذارند. ما با بچه‌های خوزستان در ارتباطیم. ای کاش مسؤولان با آنها هم صحبت می‌کردند.

 

فارس من: داوطلبان کنکور دکتری در استان خوزستان چه نظری دارند؟

احمدی: آنها خیلی استرس دارند. از یک طرف اوضاع بحرانی که در این استان به وجود آمده، ترس خانواده‌ها را برای شرکت فرزندانشان در آزمون اضافه کرده، از طرفی مجبورند به خاطر این که در مراکز آزمون برگزار می‌شود، مسافرت کنند. حال فکر کنید شهرها قرنطینه‌اند، چطور به مراکز استان بیایند؟ ما با خیلی از آنها صحبت کرده‌ایم، می‌گویند اگر آزمون به تعویق نیفتد امتحان نمی‌دهیم، چون خود و خانواده را درگیر می‌کنیم. اگر آزمون به تعویق بیفتد لااقل امکان حضور داوطلبان در سی‌سخت و خوزستان برای شرکت در آزمون دکتری وجود دارد.

 

سپهرنیا: وزیر بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونا بارها عنوان کردند برای مبارزه با کرونا باید آرایش جنگی بگیریم، سوال اینجاست که آیا نحوه گرفتن آرایش جنگی این‌گونه است؟

 

سال ۸۶  بخاطر اینکه تهران برف سنگینی آمده بود ( اون موقع کنکور ارشد زمستان برگزار می‌شد) سازمان سنجش آزمون ارشد را به تعویق انداخت فقط بخاطر تهران. اما الان عنوان می‌کنند که حتماً کنکور باید سر موعد مقرر برگزار شود.عمل به توصیه‌های پزشکی در این شرایط اپیدمی کرونا شرعاً و عقلاً واجب است. آیا ماندن در فضای بسته به مدت  ساعت خطرناک نیست ؟ مسلماً هیچ متخصص پزشکی،  نه این تصمیم سازمان سنجش و نه پروتکل‌هایشان را تایید نمی‌کند.  یک نمونه‌اش  نامه روسای تمامی بیمارستان‌های اهواز به استاندار خوزستان برای قرنطینه حداقل دو هفته ای استان خوزستان است.

 

فارس من: خواسته شما از سازمان سنجش چیست؟

لطفی: ما خواستار پاسخگویی مسؤولان سازمان سنجش به دو سؤال هستیم؛ اول این که چرا سازمان سنجش فکر می‌کند اگر ما درخواست داریم که آزمون به تعویق بیفتد، به دلیل آن است که بیشتر برای آزمون بخوانیم چون گفته‌اند این درخواست را افرادی که تازه با باز شدن سایت ثبت‌نام کرده‌اند داشته‌اند و این بهانه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند باز هم درس بخوانند. آیا ما بهانه می‌آوریم؟

 

دوم این که، اطلاعیه‌ای داده شد که تمهیداتی اندیشیده شود مبنی بر این که در فضای باز و با فاصله زیاد برگزار شود. من پارسال خودم آزمون دادم، فاصله زیادی نبود. اگر آزمون را به تعویق بیندازند، همچون پارسال، با آب و هوای مناسب‌تر، امکان برگزاری آزمون وجود دارد. باور کنید تعویق آزمون به نفع کسی به غیر از سلامتی جوانان و خانواده‌ها نیست. فردی باید از روستا به شهرها بیاید، خیلی‌ها هم خانم هستند و فرزند کوچک دارند. در استان سردسیر چطور امکان دارد که در و پنجره‌ها باز باشد و جریان هوا وجود داشته باشد.

 

فارس من: آیا شما فکر می‌کنید تعویق آزمون به مطالعه بیشتر داوطلبان کمک می‌کند؟

احمدی: من پارسال آزاد تهران مرکز قبول شدم، اصلاً این گونه نیست. من ترجیح می‌دهم آزمون الان برگزار شود، ولی تنها به فکر خودم نیستم. به فکر جوانانی هستم که سال‌ها تلاش کرده‌اند و امسال منتظرند تا در آزمون با آمادگی شرکت کنند. دو ماه زمان تعویق آنقدر نیست که فکر کنید فردی فرصت می‌کند تا بیشتر درس بخواند. این می‌تواند فرسایشی هم باشد، ولی می‌تواند به کم شدن استرس و انجام آزمون در شرایط آرام‌تر کمک کند. قضیه این است که اگر اتفاقی برای یک نفر بیفتد چه کسی پاسخگوست؟

فارس من: چقدر زمان برای مطالعه آزمون دکتری نیاز است؟

لطفی: یک داوطلب کنکور دکتری باید یک سال درس بخواند، با یکی دو ماه درس خواندن نمی‌تواند قبول شود. من مطمئنم خیلی‌ها آزمون نمی‌دهند. پارسال در آزمون بسیاری از صندلی‌ها خالی بود. خانواده‌ها موافقت نمی‌کنند تا فرزندانشان به مراکز استان‌ها بیایند، حتی برایشان امکان‌پذیر نیست که با وسایل نقلیه عمومی و خودروی شخصی سفر کنند.

 

فارس من: آیا مطمئن هستید تا اردیبهشت اوضاع کرونا از الان بهتر است؟

لطفی: اگر بهتر نباشد، شرایط جوی بهتر است. حداقل می‌تواند در فضاهای باز برگزار کرد. با واکسیناسیون سطح ایمنی بدن بالا می‌رود، اوضاع مناطق زلزله‌زده هم بهتر می‌شود و خوزستان این موج جدید کرونا را گذرانده است.

احمدی: من معلمم، نمی‌دانم چطور می‌خواهم ۱۸۰ هزار نفر را در یک جلسه جمع کنم. ما در آزمون‌هایمان در مدرسه فقط ۵ نفر را در کلاس حاضر می‌کنیم. آن هم وقتی می‌دانیم دانش‌آموزی آمادگی دارد و امکان آزمون آنلاین را دارد، ملزم به آمدن به مدرسه نیست. ما مطمئنیم وضعیت سال آینده بهتر است. نه حالا، آزمون را به مرداد ماه بیندازند، بلکه یکی دو ماه بعد از عید هم زمان خوبی است.

سپهرنیا: قبلا آزمون دکتری در اردیبهشت برگزار می‌شد، چطور آ‌ن روز مشکلی نبود؟ الان هم می‌توانند این آزمون را در همان زمان برگزار کنند.

 

فارس من: از کدام یک از تمهیداتی که سازمان سنجش آموزش کشور برای کنکور اندیشیده شده گله دارید؟

احمدی: می‌دانید چه چیزی سنگین است اینکه سخنگوی سازمان سنجش می‌گوید حتی در شهرهای قرمز هم برگزار می‌شود، چطور در این شرایط که از شهری به شهری دیگر بروی جریمه می‌شوی؟ فرزندان خوزستان باید این آزمون را برگزار کنند. یادآوری می‌کنم بچه‌های اهواز خواهان این هستند که این آزمون به تعویق بیفتد.

لطفی: وزیر بهداشت می‌گوید ویروس جدید جوان‌ها را درگیر می‌کند داوطلبان آزمون دکتری بین ۲۷ تا ۴۰ سال هستند، اگر مجرد باشند با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، خیلی‌ها بیماری زمینه‌ای دارند.

سپهرنیا: سازمان سنجش گفته ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم آیا امکان دارد با دولایه ماسک و 4 ساعت آزمون برگزار شود؟ حتی نمی‌توانیم آب بخوریم، اگر کسی بیمار باشد، با یک لحظه برداشتن ماسک بقیه را نیز مبتلا می‌کند و این 4 ساعت زمان بسیار طولانی است.

لطفی: من پارسال در آزمون دیدم به خاطر اینکه تفتیش بدنی نکنند افراد از تلفن همراه استفاده کردند بچه‌ها تا الان درس خواندند استرس دارند. سیستمی ایمنی‌شان پایین است. حتی اگر این آزمون به تعویق بیفتد در درس خواندن بچه‌ها تأثیری ندارد.

فارس من:‌ حرف آخر؟

سپهرنیا: فقط اینکه جان مردم عزیز است، جان پدر و مادرهایمان هم عزیز است، با تصمیمی اشتباه نباید بهار ۱۴۰۰ را به خانواده‌ها تلخ کنیم  همه خسته‌ایم و با تعویق ازمون باز هم می‌توانیم به سلامت دور هم باشیم.

لطفی: من به خاطر کرونا یکی از نزدیکانم را از دست داده‌ام من بگیرم خانواده‌ام هم درگیر می‌شوند سنجش اگر لازم نمی‌بیند به خاطر داوطلبان اعلام کند که آزمون به تعویق می‌افتد حداقل به خاطر مراقبینی که مجبور هستند در جلسه حضور داشته باشند، این آزمون دکترا را به تعویق بیندازد.ما در اسفند ماه موج  چهارم پاندمی کرونا را داریم.

احمدی: اگر نمی‌خواهید این آزمون را به تعویق بیندازید خیلی‌ها در این آزمون شرکت نمی‌کنند ولی ما را توجیه کنید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول